Fy fan, säger jag bara!

Jag blev inlagd på sjukhuset i Lycksele i ondags eftersom jag har smärtor i magen. Dom funderade på om det var blindtarmen eller om det var njurarna. Jag orkar inte skriva allt som hände på sjukhuset i detalj, men jag var fastande i tre dagar (alltså jag fick inte äta eller dricka något). Jag fick några smärtstillande sprutor och jag har fått åka på siktröntken två gånger (för er som inte vet har skiktrönken farliga strålar alltså bör man inte göra den så ofta.) Igår (fredag) fick jag veta att jag dom skulle gå in med titthål i magen (alltså dom öppnar upp och går in med en kamera för att hitta felet.) Jag låg och väntade på att några från gyn skulle komma eftersom dom skulle genomföra ingreppet. Och helt plötsligt kom en as förbannad kirurg in till mig...

Han klämde mig jättehårt på magen och jag sa att de gjorde ont (eftersom jag är jätte öm på nere på höger sida av magen.) Han tittade argt på mig och frågade om jag hade ont. Ja! sa jag, (annars hade jag aldrig åkt dit!?)
Han sa att magsmärtor får man stå ut med om man äter antideppresiva tabletter... Vad pratar du om, sa jag. Han sa att han hade sett i min journal att jag har fått zoloft (antideppressiva). Då sa ja de att dom har jag ju slutat äta för ca 9 månader sen.. Jasså? så du äter inga mediciner, frågade han. Nej! Det gör jag inte! Jaha men hur smart är det då att åka på siktrönkten två gånger, fråga han. Ja, inte vet jag men jag gör ju bara som jag blir tillsagd, sa jag. Förstår du inte att din unga kropp kan ta skada, fråga han. Då sa  jag igen att jag gör ju bara som jag blir tillsagd. Men du som patient måste ju se till att du.. nånting (hörde inte vad han sa då för jag började gråta). Sen frågad han vad jag hade för prickar på magen. Jag sa att jag hade fått smärtstillande. Det får ju bara canserpatienter och folk som håller på att dö, sa han. Å då sa jag att det är ju en läkare som har ordinerat de, inte jag! Då frågade han om jag har ätit någonting.. ne, jag har ju inte fått äta på tre dagar, sa jag. Hur smart är det då? Hur ska vi då veta om din tarm funkar eller inte?, fråga han. Då sa jag att jag får ju inte äta för läkarna har ju sagt det och att jag är ju ingen doktor, jag gör ju bara som jag blir tillsagd...

Då försvann han ur rummet. Jag minns inte allt ordagrant eftersom jag fick sån shock och blev så ledsen.. Men jag blev ju helt förstörd å jag grät så mycke att jag knappt fick någon luft (jag hade ju inte ätit nåt heller så jag var ju ännu mer lättpåvärkad.) Hon som låg brevid mig ringde efter en sjuksköterska. Jag ringde pappa å berättade å sa att jag inte ville stanna kvar. Då kom sjuksköterskan så vi la på.
   Jag berättade allt för henne å sedan fick jag gå in i ett rum med två doktorer, dom ville veta vad som hade hänt så jag berättade. Dom förstog inte varför han hade gjort så men sa att jag fick åka hem å att jag skulle höra av mig om jag får feber eller spyr, sedan pratade dom med en sjuksköterska så hon fixade en taxi.

Kvinnan som låg brevid mig gav mig sina uppgifter, man, telefonummer och address å sa att jag kunde höra av mig ifall jag vill att hon ska vittna.. Hon sa också de att så gör man bara inte och att hon inte kan förstå hur han tänkte.

Min faster ringde till sjukstugan i dag och frågade vad fan dom syssla med, hon sa ungefär så här: Om ni visste vad Gela har vart med om i hela sitt liv så skulle ni aldrig säga något ont till henne, hon hjälper alla med allt och hon säger sällan till om hon har ont eller om något känns tugnt. Jag är glad att hon tog kontakt med sjukan å så händer detta. Hon skulle ju aldrig ringa om hon inte hade ont, och de visade sig ju att det fanns 500 vitablodkroppar i urinet vilket tyder på att hon har en infektion i kroppen. Och hon ligger ju inte på sjukan utan mat och vatten för att hon tycker det är roligt!
  Faster sa mer saker men jag minns inte allt, sjuksköterskan sa att en sjuksköterska från igår hade skrivit ett A-4 om detta, men hon kunde inte berätta eftersom jag är över 18 år och att faster inte är mn målsman. Men sjuksköterskan frågade om faster ville att kirurgläkaren skulle ringa upp men då sa faster att hon ska prata med min pappa så får han prata med kirurgläkaren..

Aja, de där blev väldigt mycket text å endå har jag skippat mycke!!! Blir såå förvånad över att såna människor får jobb som läkare!? Och att det överhuvudtaget får ske nåt som detta!? Kan ju säga de att jag ska fan va döende innan jag sätter min fot där igen!!!

Kommentarer
Postat av: Geliz

Jag gjorde ett stavfel som blev väldigt konstigt.. Det ska stå att kvinnan brevid mig gav mig hennes NAMN, nummer och address!! Inte MAN!! Blev lite fel men jag orkar inte koncentrera mig så mycke, ha ju värk å jag tänkte inte skriva överhuvud taget, så det kan vara några stavfel.

2008-09-13 @ 19:18:08
Postat av: Angelika.E

Sååååå fruktansvärt arg jah blir !! Du få verklien inte ge upp Gela ! Du måste gå vidare med de här ! Anmäl läkaren ! Åhhhhh hade jah vart där så hade den läkaren fått höra ett o annat vill jah lova ! Så beter man sej inte !!

2008-09-14 @ 19:58:26
URL: http://angelikaa.blogg.se/
Postat av: Mimmey

Åh gummn! ;( Fy faan!! Jag är glad att de löst sig nu! Hoppas bara att du får komma hem så fort som möjligt så vi får ta han om våran lilla flicka! Saknar dig ju gummz! <3

2008-09-15 @ 21:46:45
Postat av: Rebecca

Hörde om det där... =/ Verkligen illa att det blev så. Tycker du ska fundera på att anmäla honom om det inte är gjort. /Rebecca M

2008-11-25 @ 10:16:13
URL: http://mortzell.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback